29-09-2016 MARATON GŁOŚNEGO CZYTANIA


MARATON GŁOŚNEGO CZYTANIA

Jak ważne jest czytanie, jak ważna jest chęć sięgania po książkę, jak ważne jest nieustanne pragnienie zdobywania wiedzy, nie trzeba większości z dorosłych przekonywać – oni już doświadczyli, że aby móc prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie, odnosić sukcesy zawodowe, mądrze wychowywać kolejne pokolenia, trzeba w co najmniej dobrym stopniu opanować umiejętność rozumienia tekstu czytanego i posługiwania się słowem pisanym. Trzeba też nieustannie swą wiedzę wzbogacać.

Co jednak zrobić, by uczniowie poza obowiązkowymi lekturami – na których przeczytanie wolą ‘poświęcić’ od 1 do 4 miesięcy /!/ zamiast przepisowych, przyjętych w całym szkolnictwie 2 tygodni /+2 tyg. na omówienie i sprawdziany/ – zechcieli z własnej woli sięgać po książki? Przede wszystkim trzeba im pomóc złapać czytelniczego bakcyla. Ale od razu trzeba stanowczo stwierdzić, że nie zapałają miłością do książki, jeżeli nie nauczą się szybko, sprawnie czytać – stąd właśnie przepis, że lekturę dziecko powinno w ciągu 1 miesiąca przeczytać, omówić w klasie i napisać z niej sprawdziany. Niedopuszczalne jest, by dziecko w ciągu całego roku szkolnego poznało tylko kilka obowiązkowych pozycji. Niedopuszczalne jest, by rodzice, chcąc ‘ułatwić’ dziecku życie, kupowali mu opracowania /!/. To tylko pozorna pomoc, która tak naprawdę sprawia, że uczeń z roku na rok z coraz większym trudem radzi sobie ze szkolnymi zadaniami, gdyż rodzice zamiast zaufać fachowcom podważają ich autorytet – często nieświadomie, właściwie nie z chęci przeciwstawienia się woli nauczyciela, lecz ‘by ulżyć ciężkiej doli swego dziecka’. Niestety, nadal niektórym rodzicom wydaje się, że dziecko lepiej odpoczywa, oczyszcza swój umysł i przygotowuje się do kolejnych zadań, siedząc przed komputerem, niż czytając ciekawą książkę. Taki sposób rozumowania trzeba stanowczo zmienić. Już dawno ponad wszelką wątpliwość zostało udowodnione, że im uczeń szybciej czyta, im lepiej rozumie przeczytane teksty, tym lepsze osiąga wyniki. Dlaczego więc niektórzy /powtarzam: niektórzy/ rodzice tak bardzo protestują, gdy nauczyciele wymagają od uczniów wykonania zadań, które mają służyć ich dobru?

Wiadomą jest także rzeczą, że dziecko nie będzie samodzielnie sięgało po książkę, jeżeli nie zobaczy, że taki sposób spędzania czasu preferują bliskie mu osoby. Temu ‘zarażaniu’ dzieci czytaniem miał służyć między innymi Maraton Głośnego Czytania, który odbył się w ostatnich dniach w naszej szkole. W ciągu sześciu godzin przez bibliotekę przewinęło się ok. 350 dzieci: od oddziałów przedszkolnych poczynając, a na szóstoklasistach kończąc. Spotkania wszystkich młodszych dzieci odbyły się 28 września, dokładnie w 30 rocznicę śmierci Ewy Szelburg-Zarembiny, dlatego osoby, które przygotowały dla nich recytację, odczytały utwory tej właśnie pisarki.

Oto harmonogram tego dnia:

lekcja 1 – oddziały przedszkolne i klasy 1 – pani Anna Padamczyk-Wilk – ‘Maciuś’ /z serii ‘Najmilsi’/; pani Iwona Kłopocka – ‘O kurce Złotopiórce i kogutku Szałaputku’ /z książki ‘Wesołe historie’/ oraz pani Magdalena Górniakowska – ‘Wierszyki Reni’ /ze zbiorku ‘Idzie niebo ciemną nocą’/;

lekcja 2 – klasy 3 – pani dyrektor Agnieszka Blat, pani Marta Piechota, pani Marta Tadeusiak – ‘Chłopiec z Perły Urodzony’, pani Marta Piechota – ‘Warszawa, stolica Polski’, pani Marta Tadeusiak – ‘Jak bochen chleba w kamień się zamienił’, pani Katarzyna Jaworek – ‘Koza, która prawdy nie mówiła’;

lekcja 3 – klasy 2 – pani Olga Woś – ‘Bajka o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku, kaczce Kwaczce, kocie Mruczku i o psie Kruczku’, pani Agnieszka Siwiec – ‘Kitka’, pani Dobromiła Lachendro-Fruga – ‘O tym, jak zając Szarak psa Burka wywiódł w pole’, pani Dorota Sokołowska – wybrane utwory ze zbiorku ‘Idzie niebo ciemną nocą’.

Klasy starsze natomiast miały swe spotkania 27 i 29 września. Ponieważ rok 2016 został ogłoszony Rokiem Henryka Sienkiewicza, to właśnie jego twórczości oba te dni zostały poświęcone.

We wtorek czterej panowie nauczyciele: Jacek Nowocień, Wojciech Żychowski, Tadeusz Rzepniewski i Arkadiusz Dąbrowski zaprezentowali wszystkim uczniom klas 6 obszerne fragmenty opisu bitwy pod Grunwaldem z ‘Krzyżaków’, natomiast w środę cztery uczennice klasy 6c, zwyciężczynie wielu konkursów recytatorskich: Amanda Chrostek, Antonia Dośpiał, Kinga Konarska i Zuzanna Posadzy odczytały swym młodszym kolegom z klas 4 i 5 kilka początkowych rozdziałów ‘W pustyni i w puszczy’.

Kolejna zakrojona na tak dużą skalę akcja czytelnicza odbędzie się już za kilka miesięcy. Teraz życie biblioteki szkolnej wraca do normy, czyli cotygodniowych spotkań czytelniczych z młodszymi uczniami. Mam nadzieję, że Maraton Głośnego Czytania poruszy w starszych uczniach jakąś wrażliwą strunę i zmusi do poczynienia pewnych przemyśleń.

Wszystkim, którzy wzięli udział w naszej akcji, dziękuję z całego serca za poświęcony czas, trud i zrozumienie problemu – a nade wszystko za pomoc w jego rozwiązywaniu.

Anna Raniszewska