06-10-2016 XX festiwal Nauki w Warszawie



W dniach 24 IX – 2 X w Warszawie odbywał się już po raz XX Festiwal Nauki. Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w 4 zorganizowanych w jego ramach lekcjach.  Klasa IV a  odwiedziła Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Łazienkach Królewskich. Uczestniczyła w lekcji „Gdzie żyje ten ptak?”, podczas której uczniowie poznali różne środowiska i tryb życia niektórych gatunków zwierząt. Dowiedzieli się jakie podstawowe czynniki wpływają na wygląd ptaka oraz poznali cechy ułatwiające im życie w ich środowisku. Dzieci z klasy VI b wzięły udział w lekcji „Żywioły Ziemi – Powietrze” w Państwowym Muzeum Archeologicznym. Zgłębiały tajniki pradziejowej medycyny, wykorzystującej w leczeniu dym ognisk i zapach ziół. Odwiedziły warsztat ceramiczny i pracownię szkutniczą, eksperymentowały z przepływem powietrza w kominach, wykonały wonną pomadę pomocną w leczeniu różnych dolegliwości, dowiedziały się też skąd w podziemnych korytarzach neolitycznej kopalni brało się świeże powietrze do oddychania. Czy nietoperze słyszą nawzajem swoje głosy? A jeśli tak, to czy nie przeszkadzają sobie nawzajem w polowaniu? Czy potrafią ze sobą rozmawiać, jeśli zechcą – i co właściwie mogłyby mieć do powiedzenia? Czy jeden może się od drugiego czegoś nauczyć? I jak właściwie będąc nietoperzem podrywa się dziewczynę?  Odpowiedzi na te pytania poznali  uczniowie klasy VI a podczas lekcji „Jak nietoperz z nietoperzem” przygotowanej przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Nietoperzy. Dzieci same spróbowały odrobinę wczuć się w rolę nietoperzy i sprawdziły, jak dałyby sobie radę w różnych niezwykłych dla nich sytuacjach. Lekcja „Czy to tylko kamień? w PAN Muzeum Ziemi dla uczniów z klasy VI c zaczęła się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę mineralogiczną. Podczas krótkiej prezentacji przekazane zostały podstawowe informacje dotyczące skał i minerałów ze szczególnym naciskiem na metody ich rozpoznawania. Po wprowadzeniu uczniowie otrzymali zestawy odpowiednio dobranych próbek skał i minerałów, które  próbowali rozpoznać przy pomocy specjalnego klucza. Podczas pracy w parach  zapoznali się z prostymi metodami oznaczania najważniejszych cech minerałów m.in. twardości, rysy, właściwości chemicznych. Kolejnym zadaniem uczestników zajęć było poskładanie oraz pokolorowanie wyciętego szablonu i stworzenie własnego, papierowego kryształu.. W tym samym czasie druga grupa  poczuła się jak na „Dzikim Zachodzie” i nauczyła się płukania złota.Lekcji wprawdzie było tylko kilka, ale w każdej z nich warto było wziąć udział. Dziękuję wszystkim tym, dzięki którym mogliśmy być uczestnikami tegorocznego Festiwalu Nauki.


Olga Mentlewicz - nauczyciel przyrody