10-12-2016 JESIENNE CZYTANIE Z DUCHAMI 2016


JESIENNE CZYTANIE Z DUCHAMI 2016 – SZKOLNY KONKURS WIEDZY O ŻYCIU I TWÓRCZOŚCI HENRYKA SIENKIEWICZA POD HASŁEM "ŚLADAMI SIENKIEWICZOWSKICH BOHATERÓW"

Dnia 18 grudnia 2015 r. senat przyjął uchwałę ustanawiającą rok 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza, by "w setną rocznicę śmierci oddać należny hołd temu Wielkiemu Polakowi i przyczynić się do popularyzacji Jego twórczości oraz idei zawartych w Jego książkach – przede wszystkim patriotyzmu i przywiązania do tradycyjnych wartości".

Henryk Sienkiewicz w czasach zniewolenia pisał dla pokrzepienia serc, a jego książki zbłądziły pod strzechy, dlatego należy uczynić wszystko, by jego utwory były znane wszystkim Polakom, szczególnie najmłodszemu pokoleniu, które jest wielką nadzieją naszego narodu i powinno być świadome naszej historii i kultury. W minionych  miesiącach odbyło się więc bardzo dużo różnego rodzaju imprez, wystaw, konkursów i uroczystości, które miały na celu przypomnienie i promowanie twórczości Sienkiewicza. Także w naszej szkole od początku roku aż do chwili obecnej nauczyciele starają się przekonać uczniów do sięgania po jego dzieła. Wystarczy tu wspomnieć chociażby o kwietniowej ekspozycji w formie gabinetu pisarza zorganizowanej przez panią Annę Kubik czy wrześniowym maratonie czytelniczym w bibliotece, podczas którego nauczyciele odczytali końcowe fragmenty "Krzyżaków", a uczennice klasy 6c początkowe rozdziały powieści "W pustyni i w puszczy". Zasługą pani Anny Kubik, Moniki Rębiś i Eweliny Wasiluk, czyli obu polonistek oraz nauczycielki plastyki, jest przeprowadzenie konkursu literacko-plastycznego o zasięgu gminnym, którego rozstrzygnięcie nastąpi za parę dni i będzie stanowiło zarazem klamrę spinającą szereg działań przeprowadzonych w naszej szkole w związku z Rokiem Sienkiewicza.

Natomiast dzisiejszej nocy w ramach tradycyjnego już cyklu bibliotecznego "Czytanie z duchami" przeprowadzony został Szkolny Konkurs Wiedzy o Życiu i Twórczości Henryka Sienkiewicza pod hasłem "ŚLADAMI SIENKIEWICZOWSKICH BOHATERÓW". Do udziału w imprezie zaproszeni zostali ci piąto- i szóstoklasiści z naszej szkoły, którzy zdecydowali się wziąć udział we wspomnianym wyżej gminnym konkursie. Miała to być dla nich nagroda za pracowitość i zaangażowanie, za chęć poznania choćby cząstki twórczości Sienkiewicza, twórczości nieraz tak przez wielu młodych ludzi lekceważonej, bo uznawanej za zbyt trudną, a tym samym za zbyt nudną.

Pierwsi uczestnicy imprezy przybyli sporo przed planowaną godziną rozpoczęcia, rozpakowali swe rzeczy w wyznaczonych salach, przygotowali miejsca noclegowe, zanieśli produkty do pokoju nauczycielskiego, który jak zwykle podczas tej imprezy został przekształcony najpierw w olbrzymią kuchnię, a potem w salę biesiadną. Po chwili zaczęli się schodzić kolejni uczniowie i już parę minut po osiemnastej można było ogłosić rozpoczęcie rozgrywek.

Oto harmonogram imprezy:

– losowanie grup, wybór grupowych,

– 1 konkurencja: wykonywanie opasek /najlepiej w afrykańskim stylu/ w kolorach wylosowanych grup,

– 2 konkurencja: Henryk Sienkiewicz /życie i twórczość/ – memo,

– 3 konkurencja: przygotowanie kolacji inspirowanej Afryką /+wspólne biesiadowanie/,

– 4 konkurencja: seria testów słuchanych /odpowiadanie na pytania odnoszące się do fragmentów nowel/,

– 5 konkurencja: wykonanie latawców, redagowanie zabawnych tekstów skierowanych do rodziców umęczonych uczestników konkursu marzących o zakończeniu wyprawy śladami sienkiewiczowskich bohaterów i powrocie do domu,

– 6 konkurencja: Jaki to bohater? – rozpoznawanie na podstawie opisów i fragmentów dzieł bohaterów książek umieszczonych na bibliotecznej dekoracji,

– 7 konkurencja: gra planszowa "Śladami Stasia i Nel" polegająca na zatrzymaniu się na jak największej liczbie numerowanych pól i jednocześnie na jak najszybszym osiągnięciu celu, czyli dotarciu do Mombasy /po uprzednim odnalezieniu 1 latawca Stasia i Nel oraz wynajęciu przewodnika/ – tutaj wykorzystana została plansza gry "Na bezdrożach Afryki" autorstwa Marcina Kowalskiego /GWO/,

–8 konkurencja: szukanie w ciemnościach /rozświetlanych jedynie blaskiem latarek/ pytań odpowiadających numeracji pól, na których zdołały się zatrzymać poszczególne grupy,

–9 konkurencja: wykonywanie zadań zapisanych na zebranych kartkach.

Należy wspomnieć, że podczas opracowywania konkursu wykorzystano fragmenty następujących dzieł Henryka Sienkiewicza:

"W pustyni i w puszczy", "Krzyżacy", "Ogniem i mieczem", ‘Potop’, "Pan Wołodyjowski", "Na polu chwały", "Quo vadis",

"Latarnik", "Wspomnienia z Maripozy", "Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela", "Janko Muzykant", "Bartek zwycięzca".

Rozgrywki zaplanowane zostały do godziny 24.00, ale zapał, zaangażowanie i świetna kondycja fizyczna uczestników konkursu sprawiły, że trwały one aż do 2.29!!! A co się działo o 2.30? Otóż o 2.30 dzieciaki zgasiły światło i legły na posłaniach, więc opiekunki odetchnęły z ulgą: "Uff! Wymęczone dzieciątka posnęły jak niewiniątka. Teraz mamy czas na porządki i sprawdzenie kart pracy." Pani Krysia powędrowała więc do pokoju nauczycielskiego, by dokończyć zmywanie i porządkowanie, a pani Ania zasiadła do oceny poszczególnych konkurencji. Jednak po zaledwie kilkunastu minutach pokrzepiającego snu myszki wychynęły na korytarz i zaczęły się harce przy świetle księżyca: balet, gwiazdy, piruety – istne szaleństwo, ale po cichutku, na paluszkach, można więc było zwrócić uwagę jedynie pro forma i przymknąć oko na te nocne pląsy. To naprawdę wyjątkowa okazja – któryż z rodziców pozwala wstać w środku nocy i tak szaleć? Jest bezpiecznie, a to najważniejsze. Że będą zmęczeni, gdy nadejdzie pora budzenia? Od tego się nie umiera, a takie bajeczne nieprzespane nocne godziny, w dodatku spędzone w szkole, która zazwyczaj kojarzy się z ciężką pracą, na długie lata zapadną głęboko w pamięć.

Tymczasem – jako się rzekło – pani Ania w skupieniu sprawdzała karty pracy i skrzętnie notowała uzyskane przez poszczególne grupy punkty. Tuż przed 6.30 prawie wszystko stało się jasne. Trzeba było jeszcze tylko przeprowadzić serię rzutów kostką, bo tego wymagały reguły gry planszowej "Na bezdrożach Afryki". Teraz pozostało już tylko sprawiedliwe przeliczenie punktów przypadających na 1 członka poszczególnych grup /gdyż nie wszystkie składały się z takiej samej liczby osób/, ale w tym momencie zaczęli się schodzić stęsknieni rodzice, by odtransportować do ciepłych, wygodnych łóżeczek swe ledwo żywe pociechy. Ogłoszenie wyników trzeba więc było odroczyć.

Najlepsza grupa uzyskała 232 punkty, kolejna 231,5, organizatorki uznały więc, że obu należy przyznać 1. miejsce. Kolejna drużyna uzbierała 209,5 p. Najmniej punktów zdobyła grupa chłopców z szóstej i piątej klasy, a szkoda, gdyż mieliby szansę nawet na zwycięstwo, gdyby zgodnie pracowali we wszystkich konkurencjach: trzy z nich wygrali ze znaczną przewagą, ale w czterech uzyskali zdecydowanie najniższy wynik – były to te konkurencje, podczas których nie potrafili współdziałać, wspierać się nawzajem i pomagać sobie.  Zaskakująco dobrze wypadła natomiast drużyna składająca się z samych piątoklasistów i to ona ostatecznie zajęła 3 miejsce.

Oto oficjalne wyniki Szkolnego Konkursu Wiedzy o Życiu i Twórczości Henryka Sienkiewicza:

1 miejsce: Grupa Pomarańczowa /Tosia Dośpiał, Gabrysia Jankowska, Zuzia Posadzy, Hania Szopa/ i Zielona /Martyna Brzezińska, Kinga Konarska, Amelka Omen, Zuzia Zembrzuska/

2 miejsce: Grupa Czerwona /Magda Dąbrowska, Misia Walacik, Albert Wąsiewicz, Asia Woźniak/

3 miejsce: Grupa Niebieska /Krzyś Andrzejewski, Natasza Howorus, Andżelika Jakubiak, Lili Klimczuk/

wyróżnienie: Grupa Żółta /Hubert Maliszewski, Jaś Sierakowski, Jaś Waś/.

Organizatorki bardzo dziękują uczestnikom konkursu za udział w zabawie, miłą atmosferę i bardzo dobre zachowanie.

                                                                                                                                                                                                                            Anna Raniszewska, Krystyna Nowocień