02-01-2017 BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI - ZAJĘCIA BIBLIOTECZNE W GRUPIE 0B


Od początku roku szkolnego nawiązaliśmy ścisłą współpracę z panią bibliotekarką. W ramach działań mających na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci regularnie – raz w tygodniu /w poniedziałki/ odwiedzamy szkolną bibliotekę. Czasami, gdy mamy wolną chwilkę lub wracamy z zajęć w auli, zaglądamy do pani Ani, by powiedzieć jej ‘dzień dobry’ lub namówić na przeczytanie kolejnego fragmentu ‘Plastusiowego pamiętnika’, który jest obecnie naszą ulubioną lekturą.

Dzięki tym spotkaniom poznaliśmy różnice między biblioteką a księgarnią, pracę bibliotekarza i księgarza, zasady zachowania się w wypożyczalni i czytelni, regulamin wypożyczania oraz znaczenie kolorowych pasków na książkach należących do różnych działów, rodzaje literatury /piękna, popularnonaukowa/, sposób rejestrowania książek. Każda wizyta w bibliotece kończy się wyborem książki i… już każdy może próbować sił w czytaniu na swoim poziomie: głoskami, sylabami lub metodą omawiania obrazków. Czasem wybieramy pozycje, które odpowiadają realizowanej tematyce zajęć dydaktycznych.

Od jakiegoś czasu dzieci poznają także zawody ludzi, których praca przyczynia się do powstawania książek lub czasopism. Wiadomo, że najważniejsze są dla najmłodszych ilustracje ozdabiające książki lub pisemka. Najpierw więc dzieci zabawiły się w ilustratorów. Z wielkim zainteresowaniem przeglądały obrazki w wybranych przez siebie pozycjach, a następnie ochoczo zabrały się do pracy i wykonały oryginalne ilustracje do wybranych baśni.

Zauważyłam, że dzięki comiesięcznym ‘Czwartkowym spotkaniom z…’ nasi pięciolatkowie zaczęli zapamiętywać także imiona i nazwiska autorów tekstów, co – jak się przekonały same dzieciaki – jest bardzo przydatne przy wyborze lektury: łatwiej podać pani bibliotekarce nazwisko autora wierszyków, opowiadań czy baśni, które się podobają, aniżeli za każdym razem na kilkunastu półkach przeszukiwać stosy książek nieznanych sobie autorów. Podczas kolejnego spotkania razem z panią bibliotekarką opowiedziałyśmy dzieciom o pracy twórczej pisarza. Zajęcia tak się spodobały, że następnego dnia trzech chłopców zaczęło tworzyć własną książkę, która ma obecnie już kilka stron i z dumą pokazywana jest odwiedzającym nas gościom. Życzymy wytrwałości w rozwijaniu talentów.

W przyszłości pięciolatkowie poznają również pracę translatora, redaktora i wydawcy oraz dowiedzą się, jak drukuje się książki i czasopisma. Będą także miały możliwość zapoznania się z większą liczbą tytułów czasopism dla najmłodszych.

                                                                                                                                                                                                 Wychowawca Beata Gałek