30-03-2017 CZWARTKOWE SPOTKANIE Z... ROMANEM PISARSKIM


Dzisiejsze zajęcia biblioteczne z cyklu „Czwartkowe spotkanie z…” poświęcone były kolejnemu – nieco zapomnianemu – polskiemu pisarzowi: Romanowi Pisarskiemu. Tydzień temu minęła 105 rocznica jego urodzin.

Wszyscy – i ci starsi, i ci młodsi – doskonale pamiętają jego książkę, która należy do kanonu lektur szkolnych, zatytułowaną „O psie, który jeździł koleją”. Historia ta wzrusza czytelników od lat, jest piękną opowieścią o przyjaźni i psiej wierności. Ze świecą jednak szukać tego, który potrafiłby wymienić inne tytuły tego autora. No, może niektórzy kojarzą także piosenkę zaczynającą się od słów „Gdy dyrygent w naszej szkole ręką daje znak…” /tytuł: „Nasza piosenka”/. I to wszystko, co potrafimy powiedzieć o twórczości tego pisarza. Przyczyną tego może być fakt, że wydawnictwa od lat nie wznawiają książek Pisarskiego.

Tymczasem dorobek tego pisarza jest naprawdę bogaty. Opowiadania wierszem /”Podróże małe i duże”, „Opowieść o toruńskim pierniku”, „Opowieść o Lajkoniku”, „Sklep zegarmistrza”, „Gliniane kogutki”, „Domy, zamki, pałace”, „Jak się mieszka tu i tam”, „Wyrwidąb i Waligóra”, „W zaczarowanym sklepie”/; zbiory wierszy /”Rzekła rzepa rzepakowi”, „Kolorowa gramatyka”, „Śmieszne historie”, „Na łące i na płocie”, „Na Wroniej ulicy”, „Zielone serce”, „W lesie”/; opowiadania /”Sztuczny człowiek”, „O psie, który jeździł koleją”, „Petros pelikan”/; powieść /”Wakacje w zoo”/; sztuka teatralna /”Piernikarze z Torunia”/ – to tylko niektóre z jego utworów. Spośród wyżej wymienionych jedynie wspomniana lektura jest systematycznie wznawiana. Ostatnio także Wydawnictwo GREG wydało /w bardzo ładnej szacie graficznej/ książkę pt. „Rzekła rzepa rzepakowi”.

Aby obecnych na imprezie „Czwartkowe spotkanie z…” uczniów zachęcić do bardziej wnikliwego zapoznania się z życiem i twórczością Romana Pisarskiego, razem z panią Dorotą Sokołowską, zaproponowałyśmy dzieciom rywalizację międzygrupową. Po wysłuchaniu dość obszernych informacji o pisarzu trzecioklasiści musieli /bez zaglądania do notatek/ rozwiązać składającą się z 20 haseł krzyżówkę. Za każdą prawidłową odpowiedź uzyskiwali 3 punkty. Następnie dostali kartki z wcześniej odczytanym życiorysem i mogli uzupełnić te hasła, których wcześniej nie udało im się rozwiązać. Teraz za każdą prawidłową odpowiedź otrzymywali po 1 punkcie.

Gdy ta część rozgrywek została zakończona, nadszedł czas na przerywnik muzyczny. Przy melodii „Nasza piosenka” nogi same rwały się do tańca: grupka dziewczynek natychmiast zerwała się z miejsc, usiłując zachęcić do ruchu kolegów.

Po przerwie kolejne zadanie: uczniowie dostali do rąk opisy książek, o których panie wcześniej opowiadały, i musieli zgadnąć, którego z utworów Romana Pisarskiego notatka dotyczy.

Trzeciej konkurencji dotyczącej bezpośrednio tekstu lektury nie udało się już rozegrać. Dwie lekcje minęły jak z bicza strzelił. I dzieci, i obie panie musiały wrócić do swych codziennych obowiązków. Ale to nic, spotkanie z Romanem Pisarskim i tak spełniło swą rolę: uczniowie lepiej poznali autora omawianej na lekcjach lektury i przekonali się, że warto poznawać życiorysy i twórczość wielkich Polaków, gdyż to dzięki nim nasza polska literatura jest tak piękna i bogata.

A oto wyniki uzyskane przez trzy najlepsze grupy:

1 miejsce – Igor, Ignacy, Magda, Emilka – 41,5 p.

2 miejsce – Filip B., Lena, Maja W., Zuzia – 41 p.

3 miejsce – Maks, Kuba, Milena, Tosia – 40,5 p.

Anna Raniszewska