13-05-2017 W TEATRZE GRECKIM, CZYLI WPROWADZENIE DO KULTURY ANTYCZNEJ


Tysiące lat temu starożytni Grecy opowiadali sobie historie o bogach, herosach, nimfach i przedziwnych stworzeniach. Mity były przekazywane przez kolejne pokolenia aż do współczesności.

Tak też się stało i teraz. Pani bibliotekarka od początku roku szkolnego wprowadzała dzieci z klasy IIa, IIb i IIc w świat mitologii greckiej. Dzięki systematycznym spotkaniom odbyły one fascynującą podróż do starożytnych czasów. Poznały panteon bogów greckich, zwiedziły Olimp, dowiedziały się, jak powstały Niebo i Ziemia, kto – według wierzeń greckich – stworzył człowieka, usłyszały o ludzkich uczuciach, silnych i niezmiennych, w których przejrzeć się może każdy z nas. Zobaczyły, jak Zeus ciska swoje potężne gromy, jak Afrodyta wyłania się z morskiej piany, jak dzielny Herakles wykonuje swoich dwanaście prac. Zadumały się nad najważniejszymi wartościami, które niezachwianie powinny kształtować nasz świat. Niezależnie od tego, kto jaką wiarę wyznaje, powinien kierować się dobrem i szlachetnością. Należy dbać o to, by otaczało nas jak najwięcej pozytywnych uczuć, bo im więcej wokół nas dobra, tym mniej jest miejsca na wszelkiego rodzaju zło: pychę, zawiść, nienawiść…

Zajęcia mitologiczne zainteresowały naszych wychowanków niezmiernie, toteż pod koniec „kursu” z antyku uczniowie klasy IIc postanowili podzielić się swą wiedzą z młodszymi kolegami, czyli dziećmi z obu oddziałów przedszkolnych i wszystkimi pierwszoklasistami, pokazując im przygotowaną przez siebie inscenizację. Samodzielnie przygotowali zaproszenia, powtórzyli role, których uczyli się od lutego, zmobilizowali rodziców do wykonania strojów, zgromadzili rekwizyty /niektóre z nich wykonali samodzielnie!/, rozdali zaproszenia i w piątkowy poranek z niecierpliwością czekali na przybycie widzów. Publiczność dopisała. Stawili się wszyscy. I choć na widowni zasiadły najmłodsze dzieci spośród uczęszczających do naszej szkoły, to jednak sztuka teatralna pt. „Puszka Pandory” tak bardzo je wciągnęła, że cały spektakl obejrzały w niezwykłym skupieniu.

Po przedstawieniu z pomocą pani bibliotekarki aktorzy starali się wyjaśnić małym widzom zawiłości tej antycznej opowieści: przedstawili postacie, które kolejno pojawiały się na scenie, wyjaśnili, po czym można odróżnić np. Atenę od Afrodyty, co znaczą niektóre greckie imiona. Na zakończenie wraz z pierwszoklasistami ustawili się do pamiątkowych zdjęć. Warto zaznaczyć, że była to jednocześnie próba generalna przed wieczorną prezentacją dla rodziców.


Agnieszka Sobczyńska, wychowawczyni klasy 2c