25-09-2016 WSPOMNIENIA Z ZERÓWKI /0B/


WSPOMNIENIA Z ZERÓWKI /0B/

                Dzieci z ubiegłorocznej zerówki, obecnie bardzo już poważni uczniowie klasy 1, niemal codziennie odwiedzają swoją panią i długo wspominają, co przeżyły w minionym roku. Najczęściej opowiadają o swoim pierwszym dniu w zerówce: o obawach, lękach, zdenerwowaniu, a potem radości i zadowoleniu, że w grupie są także dzieci, które zna się z przedszkola lub podwórka, dzięki czemu człowiek nie czuje się samotny i zagubiony.

                Na pytanie, który dzień w zerówce zająłby według nich 1. miejsce na podium, wszystkie dzieci po krótkiej dyskusji stwierdziły, że wyjątkowym, niepowtarzalnym i jedynym w swoim rodzaju był dzień spędzony w zagrodzie u państwa Demkiewiczów, rodziców Paulinki, która zaprosiła panią, koleżanki i kolegów na swoje 7 urodziny. Ponadto wielkim dla nich przeżyciem był cykl zajęć zatytułowany JESTEM POLAKIEM, MIESZKAM NA MAZOWSZU.

MÓJ DOM, MÓJ DOM, TO POLSKA, TO MÓJ DOM –

WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W ZERÓWCE.

                Wychowanie patriotyczne małych dzieci to ważne i jednocześnie trudne zadanie dorosłych. W jaki sposób  5-, 6-latkom przekazać wiedzę na temat piękna naszej ojczyzny, jak wprowadzić w trudne treści jej historii oraz powstania państwowości? Nauczanie przez doświadczanie, wychowanie przez naśladowanie – takie hasła przyświecają naszej codziennej pracy i zabawie.

                W ramach realizacji założonych celów podjęte zostały następujące działania:

1.       Zajęcia biblioteczne – poznawanie legend polskich, dzieci dowiedziały się, jak powstała Warszawa, dlaczego w herbie Poznania są koziołki, kto pokonał smoka wawelskiego w Krakowie itd.

2.       Utrwalanie wyglądu godła Polski /poprzez prace plastyczne/ oraz nauka hymnu /przy tej okazji dzieci uczyły się odpowiedniej postawy przy odśpiewywaniu go/.

3.       Praca z mapą Polski – poznanie głównych miast, rzek, znaczenie kolorów na mapie.

4.       Spotkanie z mamą Martynki – tancerką zespołu Mazowsze, która przybliżyła dzieciom wiedzę na temat rodzajów strojów ludowych. Wyjaśniła, że stroje ludowe Polski północnej mają układ pasów poziomych, Polski środkowej – pasów pionowych, natomiast południe charakteryzują kwiaty.  

5.       Zorganizowanie wystawy ilustracji charakterystycznych strojów regionalnych z różnych zakątków Polski,

6.       Słuchanie piosenek i przyśpiewek regionalnych – nauka jednej z nich:

‘Poszło dziewczę po ziele, po ziele, po ziele,

Nazbierało niewiele, niewiele, hej,

Przyszedł do niej braciszek, połamał jej koszyczek,

Oj, ty, ty, oj, ty, ty za koszyczek zapłać mi,

Oj, ty, ty, oj, ty, ty za koszyczek zapłać mi.’

7.       Stworzenie kącika regionalnego, w którym udało się zgromadzić nadspodziewanie dużo ciekawych eksponatów, dzięki czemu dzieci poznały dawne sprzęty domowe, sposoby ich użytkowania, wzbogaciły swoje słownictwo, poznały życie swoich rówieśników sprzed lat, m.in. ich zabawy, naukę, rodzinę.

8.       Prowadzenie zajęć praktycznych w kąciku regionalnym stworzonym na wzór izby wiejskiej, oglądanie eksponatów, poznawanie ich przeznaczenia w życiu codziennym, zakładanie stroju kmiecego, ludowego /np. łowickiego, z czasów Mieszka I/.

9.       Wyjazd grupy 0B do gospodarstwa państwa Katarzyny i Piotra Demkiewiczów /rodziców Paulinki w Michałowicach/ poznanie zwierząt i ptaków gospodarskich, sposobów opiekowania się nimi. Dzieci dowiedziały się, że dawniej wiele prac, takich jak karmienie kur, gęsi, kaczek, indyków często było zadaniem dzieci na wsi. Zanim poszły do szkoły nie oglądały najnowszych bajek, ale musiały wyprowadzić krowy, kozy lub owce na pastwisko.

Dzieci mogły siedzieć na traktorze oraz podziwiać zabytkowy wóz drabiniasty. Zagadką nawet dla dorosłych było starodawne urządzenie zwane ‘wialnią’, które służyło do oddzielania omłóconego ziarna zbóż od plew. Zwieńczeniem pobytu w tak cudownym miejscu był tort urodzinowy, gdyż nasze spotkanie zbiegło się w czasie z urodzinami  koleżanki Pauli.

        Jeszcze raz składamy serdeczne dziękujemy miłym Gospodarzom w imieniu wszystkich obecnych za gościnę.

        Mamy nadzieję, że nadchodzący czas 1. klasy dostarczy kolejnych okazji do zdobywania wiedzy o Polsce, poznawania ciekawych miejsc, odkrywania piękna przyrody polskiej.

        Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam w realizacji celów projektu: p. wicedyrektor, p. bibliotekarce oraz rodzicom tak chętnie angażującym się  w działania grypy i szkoły.

wychowawczynie - Beata Gałek, Beata Dziewulska