24-05-2020 I B - ZDA(L)NINA ONLINE - NASZE EKSPERYMENTY


Zdrowie to nie tylko nasze ciało, to również nasza głowa i wszystko to, co się w niej dzieje. Ostatnio na lekcjach dużo mówiliśmy o naszych emocjach, o tym jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak panować nad gniewem, jak odczytać emocje innych. Wszystko to po to, by żyło nam się lepiej, abyśmy stali się dobrymi kolegami, dobrymi uczniami i wspaniałymi, empatycznymi mieszkańcami naszej planety. Ludzie różnią się między sobą kolorem skóry, pochodzeniem, lubimy różne rzeczy, mamy odmienne poglądy, każdy z nas inaczej patrzy na świat. Każdy człowiek jest jednak niepowtarzalny i wyjątkowy. Dlatego niezmiernie ważnym jest to, żebyśmy byli dla siebie życzliwi. Spontaniczne okazywanie  życzliwości poprzez drobne gesty, uprzejmość, serdeczność w domu sklepie, w szkole, na ulicy sprawia, że stajemy się lepszymi ludźmi, otoczonymi przyjaciółmi. Uprzejmi, życzliwi, czyli co? Nie możemy się złościć, denerwować? Otóż nie. Wszystkie emocje, i te dobre i te złe odgrywają w naszym życiu bardzo ważną rolę. Nad tymi ostatnimi musimy jedynie nauczyć się zapanować. Przygotowaliśmy termometr pokazujący stan naszego ewentualnego wzburzenia wraz ze wskazówkami jak „wygaszać” poszczególne etapy wzrastania naszego gniewu. Żeby zilustrować gniew, przeprowadziliśmy pewien eksperyment, który zatytułowaliśmy „Jasny umysł”. Pokazuje on nam, jak patrzymy na świat gdy wszystko jest w porządku, co widzimy w momencie największej irytacji, złości, a nawet wściekłości, oraz co się dzieje w naszej głowie, jak „przeczekamy gniew”. Czy Wy możecie sobie wyobrazić, że wystarczą dwie minuty, aby nasz umysł znów był jasny i przejrzysty? Niemożliwe? A jednak...  Polecamy ten eksperyment wszystkim złośnikom i nie tylko, profilaktyka też – a może przede wszystkim- działa cuda. 

klasa I b