12-12-2020 Tylko trzy zagrody i sześcioro dzieci. Prace uczniów IId


Książki Astrid Lindgren od lat cieszą się wielką popularnością wśród dzieci. Jak często z  klasyką bywa, nie poddaje się  ona upływowi czasu,  jej treść i przesłanie są ponadczasowe, a uniwersalna forma dociera do  kolejnych pokoleń czytelników. 
Jedną z ulubionych lektur szkolnych jest powieść „Dzieci z Bullerbyn” i tej lektury nie omawiamy przez tydzień czy dwa - wracamy do niej przy każdej nadarzającej się okazji. Dlaczego? Ponieważ opowiada o uniwersalnych wartościach, takich jak przyjaźń, rodzina, szacunek, tradycje, praca i miłość.
Dzieciństwo w XXI wieku jest zwykle bardzo kolorowe, ale niestety często ogranicza się do kilkunastu cali monitora. 
Lektura, którą omawiamy w szkole, ma na celu rozbudzić w dzieciach wyobraźnię, a w rodzicach piękne wspomnienia sprzed lat. Być może ktoś powie „To było dawno, czasy się zmieniły, to nieaktualne, niemodne”. Pewnie trudno będzie mi przekonać taką osobę, że jest inaczej. Dzisiaj żyjemy w trudnych czasach i obawiamy się o jutro. Zapominamy czasami o ważnych sprawach, a przede wszystkim nie mamy czasu na zatrzymanie się, refleksję. Jesteśmy zmuszeni do nieustającego wyścigu, w którym oczywiście wygrywają najlepsi. Tego nieświadomie uczymy nasze dzieci. 
Chciałabym w tym miejscu zacytować słowa, które usłyszałam, gdy po raz pierwszy „zamknięto” nas w domach. Słowa, które wciąż  pamiętam i analizuję: „Pandemia prowadzi do PIĘKNYCH MIEJSC - naszych domów i rodzin”. 
Czy tak jest rzeczywiście? Zostawiam Państwa z tym pytaniem. Podczas pracy zdalnej niektórzy uczniowie  klasy II d wraz z rodzicami tworzyli zagrody z Bullerbyn - te PIĘKNE MIEJSCA - domy małych bohaterów  książki. Kiedy przyglądam się tym  pracom, widzę ogromne zaangażowanie rodziców i dzieci, a - co najważniejsze - tę niezwykłą nić, która powinna łączyć członków każdej rodziny. Dostrzegam w nich to, czego być może sami nie dostrzegają - więzi rodzinne. Warto się zatrzymać i pielęgnować te wartości, które pomagają nam być lepszym człowiekiem. 
Marta Piechota