Art. 86 Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie. Zasady tej odpowiedzialności określa ustawa
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.
W ramach projektu ekologicznego uczennice i uczniowie klasy VIII c zgłębiały i zgłębiali zagadnienia związane z globalnym ociepleniem. Klimat na Ziemi jest konsekwencją wzajemnego oddziaływania wielu czynników o różnej naturze. W kosmosie zmienia się miejsce Układu Słonecznego w Galaktyce. Stosunkowo niewiele, ale zmienia się także kształt ziemskiej orbity oraz nachylenie osi Ziemi do płaszczyzny ekliptyki. Promieniowanie słoneczne też podlega wahaniom. To wszystko powoduje, że zmienia się dawka promieniowania słonecznego docierającego do Ziemi. W skali planety zmianom ulega położenie i wielkość kontynentów, co z kolei wpływa na przebieg prądów morskich. Wskutek ruchów tektonicznych kontynenty podnoszą się lub obniżają, piętrzą się łańcuchy górskie. Dodatkowo wulkany wyrzucają do atmosfery wielkie ilości gazów i pyłów. Niestałe natężenie tych procesów cały czas w dynamiczny sposób kształtowało klimat na Ziemi i od zawsze podlegał on ciągłym zmianom. Coraz większego znaczenia nabierają jednak zmiany związane z działalnością człowieka. Wiążą się one z wprowadzaniem do atmosfery dużej ilości zanieczyszczeń, co wywołuje dalsze konsekwencje środowiskowe.
materiały dotyczące globalnego ocieplenia:
Podczas „ekologicznej” lekcji WOS-u uczennice i uczniowie mogły/mogli spróbować ciasteczek w kształcie planety wykonanych przez ucznia. Następnie w grupach wykonywano plakaty dot. warstwy ozonowej, smogu, kwaśnych deszczy, zmniejszenia wpływu efektu cieplarnianego, zmian klimatycznych, wpływu globalnego ocieplania na zwierzęta i roślinność. Była to bardzo pouczająca lekcja.
Daniel Siemiński – nauczyciel historii i WOS-u